loading

MONTAŻ I OBSŁUGA INSTALACJI GAZOWYCH

  • BRC,
  • Landi Rezo.



LPG w Europie

W niektórych krajach od dawna stosuje się gaz propan – butan. Zakres stosowania LPG jest oczywiście ograniczony, choć w takich krajach jak: Holandia, Belgia, Dania czy Włochy można określić go jako znaczący. Na całym świecie porusza się około 5 mln samochodów zasilanych LPG, w tym ok. :
330 tyś w Holandii,
500 tyś w krajach b. ZSRR,
450 tyś w USA,
140 tyś w Kanadzie , 100 tyś Belgia i Luksemburg,
13 tyś Chorwacja,
145 tyś Czechy,
190 tyś Francja,
12 tyś Niemcy,
100 tyś Węgry,
1 300 tyś Włochy,
120 tyś Litwa,
1 100 tyś Polska.

Pod względem liczby aut z instalacja LPG, Polska jest już w światowej czołówce i ma szansę wyprzedzić Włochy. W niektórych dużych miastach świata jak Tokio czy Barcelona wszystkie taksówki miejskie są zasilane wyłącznie tym paliwem. Głównym motywem rozpowszechnienia gazu jest ochrona czystości powietrza. Odpowiednia w tym zakresie polityka ekonomiczna niektórych państw skłania użytkowników pojazdów do stosowania gazu zamiast benzyny. Znacznie niższe ceny gazu i inne ulgi podatkowe rekompensują właścicielom samochodów koszty poniesione na instalacje gazową. 
W Polsce zaistniały obecnie podobne okoliczności sprzyjające rozwojowi tego sposobu zasilania samochodów. Instalacje gazową LPG można zamontować do każdego samochodu napędzanego 4 – suwowym silnikiem z zapłonem iskrowym.


Gaz jako paliwo ekologiczne

Również ważny, choć nie doceniany jest także aspekt ekologiczny. Proces spalania mieszaniny propan – butanu powoduje tworzenie mniejszej ilości związków toksycznych w spalinach. Na podstawie badań przeprowadzonych przez Zakład Inżynierii Chemicznej i Ochrony Środowiska można stwierdzić, iż nie wydzielają się w tym procesie praktycznie żadne szkodliwe substancje, oprócz ograniczonej do ¼ - w porównaniu z etyliną – emisji tlenku węgla. Jest to zatem paliwo ekologiczne.

Rodzaj paliwaHCCONOxSO2AldehydyInneOgólne
Olej napędowy60,2253,257,83,2574,75
Benzyna bez Pb36500,392,66,568,49
Gaz1,80,3400,00,00,042,10


Czy opłaca się zamontować instalację gazową do samochodu
Poszukiwanie paliw alternatywnych zastępujących benzynę czy olej napędowy jawią się jako konieczność wobec stale rosnących cen tych paliw i wciąż ostrzejszych wymagań ekologicznych. Jest bowiem faktem niezaprzeczalnym że są one tańsze i mniej uciążliwe dla otoczenia niż najpopularniejsze obecnie paliwa silnikowe. 

Jednym z takich paliw jest gaz płynny LPG - liquefied petroleum gas będący mieszaniną propan i butanu. Przy ciśnieniu około 0,83 MPa i temperaturze otoczenia, utrzymuje stan płynny i wtedy jego objętość jest 270 razy mniejsza niż fazy gazowej. Przy spadku ciśnienia to paliwo przechodzi w fazę gazową, przechowywane jest więc w stanie płynnym a spalane jako gaz. W ostatnich latach obserwuje się w Polsce bardzo duży wzrost zainteresowania stosowania gazu płynnego jako alternatywnego paliwa silnikowego zastępującego benzynę.

Aby lepiej zobrazować opłacalność eksploatacji instalacji gazowej przyjrzyj się poniższej tabeli: 

Rodzaj paliwaZużycie średnie w dm3/100kmCena litra paliwaKoszty przejazdu 100km
Benzyna6,63,9826,26
Gaz7,51,9114,32



* Astra z silnikiem na wielowtrysku.
Różnica jest zatem widoczna, na 100km wynosi ok. 11,94 zł. Podobnie zwiększa się ekonomiczność innych pojazdów gaźnikowych czy na wtrysku jednopunktowym.


Montaż instalacji LPG
 to zadanie wyłącznie dla wyspecjalizowanego warsztatu. W nowszych i bardziej zaawansowanych technicznie samochodach montaż instalacji LPG jest bardziej skomplikowany niż w starszych pojazdach. Ale nawet przy aucie gaźnikowym warsztat ma sporo pracy. Czynności takie same nie zależnie od systemu zasilania to:
- Montaż zbiornika gazu
- Montaż wlewu gazu
- Montaż parownika
- Montaż przewodów paliwowych

Zbiornik gazu musi być zamontowany w tylnej części pojazdu. Nie można umieścić go z przodu pod maską, co właściwie wyklucza instalacje LPG w większości aut, które mają bagażnik z przodu. W pojazdach z nadwoziem kombi najbardziej praktycznym miejscem jest wnęka koła zapasowego. W sedanach zbiornik walcowy nie przeszkadza tak bardzo jak w kombi, a jego zaletą jest nieomal dowolnego dobrania rozmiaru – butla o pojemności np. 80 l. jest praktyczna, szczególnie podczas wyjazdów za granicę, gdzie nie ma tylu stacji tankowania co w Polsce.

Wlew gazu można zamontować pod zderzakiem albo w zderzaku, często da się też go umieścić pod klapką wlewu paliwa. Takie sprytne ukrycie wlewu wymaga dużo pracy dla warsztatu.

Włącznik instalacji gazowej najlepiej założyć w takim miejscu (jest to kwestia wyboru klienta), aby był dobrze widoczny z miejsca kierowcy. Za pomocą kolorowych diod sygnalizuje on, czy instalacja jest w danej chwili włączona, ewentualnie brak paliwa lub awarię. Najbardziej wyrafinowane instalacje mają przełączniki wyposażone w kilka diod, które wskazują aktualny poziom gazu w zbiorniku.

Parownik (reduktor gazu) wpina się w układ chłodzenia samochodu aby był ogrzewany rozgrzanym przez silnik płynem chłodniczym. Powinien być ułożony tak, aby znajdujące się w nim membrany były położone równolegle do kierunku jazdy, aby przyśpieszanie i hamowanie nie zakłócało pracy urządzenia.

Układy elektroniczne nowych samochodów łatwo wykrywają „obce ciało”. Zadaniem warsztatu jest taka konfiguracja urządzeń aby nie wpływały one na pracę sterownika benzyny.

 

Jak widać montaż instalacji gazowej wymaga sporo pracy i dużych umiejętności.

 



Najczęściej zadawane pytania:

Na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę żeby jeździć bez problemowo na gazie?

Nawet jeżeli instalacja gazowa została założona poprawnie i jest dobrze dobrana do danego silnika, trzeba liczyć się z koniecznością przeglądów częstszych niż dotąd. Niewielkie zaniedbania które pozostają niezauważalne podczas eksploatacji auta na benzynie często uniemożliwiają jazdę na gazie. Trzeba przede wszystkim pamiętać o wymianie świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, filtra powietrza i filtra gazu, a także o regulacjach instalacji gazowych pod kątem właściwego składu mieszanki.

Jakie świece stosować przy zasilaniu LPG?
Przy zasilaniu LPG napięcie potrzebne do przeskoku iskry zapłonowej musi być wyższe niż podczas zasilania benzyną, zużycie świec następuje szybciej. Nie korzystne objawy to np. „strzały”. Należy stosować te same świece jakie zaleca producent auta, najlepiej jedno-elektrodowe.

Co może powodować wzrost zużycia gazu?
Jest kilka czynników ale jednym z podstawowych jest zabrudzony filtr powietrza. Zaniedbania w tej kwestii powodują nadmierne wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Nie jest to niebezpieczne dla samego silnika, ale wzrost zużycia gazu może być bardzo dotkliwy (nawet o kilkadziesiąt procent).

Co jaki okres trzeba wykonywać przeglądy instalacji gazowej?
Instalacja gazowa wymaga przeglądów raz w roku lub co 10-15 tyś. km (który parametr będzie wcześniej). Ważną czynnością przy takim przeglądzie jest wymiana filtrów gazu oraz regulacja składu mieszanki (jeśli instalacja tego wymaga). Operacja taka trwa kilkanaście minut, kosztuje niewiele, więc nie warto na tym oszczędzać.



Bliższe informacje i możliwość zarezerwowania terminu montażu - serwis@polmotauto.com.pl,

informacje handlowe - dział części:czesci@polmotauto.com.pl

Do góry